Håll magen igång!

7 tips som kan förbättra din mag-tarmfunktion

  1. Ät mycket grönsaker, frukt, fullkornsbröd och mat med mjölksyrabakterier
  2. Undvik överdrivet intag av kött, stark mat, choklad och stärkelsehaltig mat (t ex pasta)
  3. Drick minst 1,5 till 2 liter vatten om dagen
  4. Tugga maten noga
  5. Utför någon fysisk aktivitet minst 30 minuter om dagen
  6. Gå på toaletten när du känner att det är dags
  7. Stressa inte, utan ta dig tid att varva ner

Tänk på att:

• Undvika ett stillasittande arbete och för lite motion, då får inte bukmusklerna den stimulans som behövs

• Om vi äter för lite vegetariska svällande kostfibrer och för mycket snabbmat mår inte magen bra

• Om vi äter för snabbt och tuggar maten dåligt, hinner magen inte med. Mage och tarm behöver gott om tid och lugn och ro för att smälta maten

• Drick vatten. Vätska behövs för att fibrerna ska svälla

• Stressa inte. Stress har en negativ inverkan på hela kroppen inklusive tarmrörelserna och våra bukmuskler

• Lyssna på magens när den säger att det är dags. Om vi håller inne med tarmtömningen och inte tar oss tid att gå på toaletten ”när det är dags” störs systemet

Konsumentkontakt